دیپلمات فردا

دانشجویان دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز

دیپلمات فردا

دانشجویان دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز

ماجراهای من و استاد 1 (دکتر سیف زاده)

با عرض سلام و روز بخیر خدمت همه عزیزان

در کلاس روابط بین الملل دکتر سیف زاده متاسفانه یا شایدم خوشبختانه از انجائی که ما جهان سومی ها تحمل شنیدن حرف های هم ر نداریم و حاضر نیستیم از مواضع فکری و ذهنی خودمان (غلط یا درست) کوتاه بیاییم مسائلی پیش امد که ذهن پریشانم را پریشان تر کرد به همین دلیل نامه ای از جنس الکترونیکی خدمت استاد ارسال کردم و جوابی از همان جنس دریافت نمودم که در ادامه مطلب برای اطلاع شما عزیزان قرار داده ام.امیدوارم مفید فایده قرار گیرد.

ایمیل من:

با عرض سلام وشب بخیر خدمت استاد عزیز

 از اینکه در این ترم شاگرد شما هستم بسیار خوشحال و خوش وقتم.توضیحاتی می خواستم خدمتتون عرض کنم راجب اولین روز کلاس من با وجود تعریف هائی که از شما شده بود از اول ترم بسیار راغب به حضور در کلاستون بودم روز اول سر کلاس استرتس عجیبی داشتم و نحوه تدریستون شوکه ام کرد وقتی ازم خواستین که بخاطر نور خورشید که تو صورتم بود جامو عوض کنم ذهنم جرقه ای زد، به این فکر کردم که مخالفت کنم با درخواست شما که به نفع من بود تا عملا بحث رو بکشم به روابط بین الملل با کشور های کمونیستی و بگم که این کشور ها گرچه می دونن زندگی خوبی ندارن اما حاضر به جابه جایی و تجربه یک زندگی جدید  رو ندارن متاسفانه بخاطر بعضی از مسائل که شما بخوبی می دونید و همین مسائل روح بزرگ شما رو ازرد امکانش میسر نشد.در بحث دیگری که متاسفانه امکان مطرحش پیش نیومد این بود که بنده با نگاه کردن با عینک دینی (سفید) به روابط بین الملل موافق نیستم و احساس می کنم که منافع ملی مهمتر از دین در روابط بین الملل هست دین برای حکومت در داخل مناسبه حکومت دینی اما برای ارتباط و رابطه بین الملل نه می خواستم به پرسم کدام کشور در کل تاریخ با عینک دین  تونسته در راوبط بین الملل موفق باشه؟به هر حال سوال های فراوانی در ذهن دارم که امید دارم در این ترم بهشون برسم از دیشب تا حالا همش به کلاس شما فکر می کنم و اتفاقاتی که افتاد به همین دلیل جسارت کردم و بهتون میل زدم بی ادبی من ببخشید
راستی استاد من بعد کلاس به چند کتاب فروشی در خیابان شریعتی سر زدم متاسفانه کتاب شما رو نداشتن امکان داره بفرمائید چه نشری کتاب های شما رو چاپ کرده
سپاسگذارم

جواب استاد:

فرزند عزیزم
از اینکه لطف کرده و جرات نقد عکس العمل خود را دارید تبریک می گوی. اگر شد محتوای این مطلب را به آن دو دوست مذهبی منتقد هم بدهید، تا بر هر سه ثابت شود که گرچه من مسلمان هستم، ولی نه فعال سیاسی هستم چون شریعتی و نه حوزه تخصصی ام دین است چون مطهری.. 
فرزند عزیزم، در تصور من معلم سیاسی،  دین به حکومت نیاز ندارد. متدینین برای اجرای احکام اجتماعی خود و نفی سبیل(که حکم دینی است) نیاز به حکومت دارند. بنابراین اگر همه مردم مسلمان باشند و غیر مسلمان بین آنان نباشد احکام فقهی دینی به احکام قانونی تبدیل می شود. با این تعبیر ،  مدیریت سیاسی حضرت پیامبر در مدینه نیز تابعی از قرارداد(بیعت) بود و نه ایقاع. البته که هم قرون وسطا، و هم امویان، عباسیان،عثمانی و صفویان از نمونه های حکومت های اسما" دینی است، که جنابعالی درست می فرمائید کارنامه خوبی نداشته اند. پس  شاید بین جنابعالی و جمهوری اسلامی نوعی اشتراک لفظی وجود دارد، ولی اختلاف در معنا. من به عنوان  کسی که می خواهد دین داشته باشد، و اجرای احکام دین به ماهیت داوطلبانه و عقیدتی اعتقاد او  لطمه نزند، و دینش حالت ابزاری و حکومتی پیدا نکند، نظر تخصصی در رشته سیاسی خود را دارم، که همانطوریکه دیدید مورد مخالفت بعضی از عزیزانی قرار گرفت، که تصور کردند من از حوزه تخصصی خود خارج شده ام. البته اعتراض آن دو عزیز باعث شد، تا من به موضوع فکر کنم و ببینم چرا نظر من هم با شریعتی و یازرگان اختلاف دارد و هم مطهری.
 مانند آقای مطهری و اقای دکتر شریعتی منهم در محیط دینی فکر می کنم و دین را در عرصه سیاست به خلوت نمی برم. اما نگاه من رندانه است و هم با نگاه فضیلت واره سنتی 180 درجه تفاوت دارد و . هم با نگاه اشراقواره ایدئولوژیک. من گرچه در حمحیط دینی می اندیشم ولی حوزه تخصصی من سیاست است. آقای مطهری در حوزه تخصصی دینی و با عینک خاص خود می اندیشند. من در حوزه تخصصی دینی کار نمی کنم. مرحوم دکتر شریعتی هم در قامت یک مبارز سیاسی فعالیت می کنند، و نه یک دانشگاهی. بنابراین برای من معلم سیاسی که در محیط دینی و حوزه تخصصی سیاسی می اندیشد، پیام اینست. "ای هم-کلاسان راه نه انست و نه این"
من به عنوان یک معلم مسلمان حداکثر می توانم تا حد عرفانی پائین آیم، و همانطور یکه دیدید خودم را تحقیر کنم و غصه بخورم چرا ایرانی به نام مسلمان و یا سکیولاریسم، با یادگیری و معنویت مخالفت می کند
دلم می خواهد عزیزان از کمند برخورد و ستیز بیرون ایند، و در کمین یادگیری برای مصالحه  مدبرانه فضیت واره و یا مصالحه مشفقانه رندانه نائل آیند
کتاب نوساز را انتشارات قوس چاپ کردهو کتابهای مبانی دانش سیاست و اصول روابط و سیاست خارجی را میزان 88306202 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد